ورنر هایزنبرگ در 4 دسامبر سال 1901 در وُترزبورگ آلمان به دنیا آمد. پدرش که مشغول تدریس زبان میانه و مدرن یونانی در مونیخ بود شرایطی را مهیا کرد تا در سال 1920 اولین ملاقات تأثیر گذار فیزیکی خود را تجربه کند. او به ملاقات "زومرفیلد" رفت و مصمم شد تا فیزیک اتمی را دنبال کند.

بعد ها او هم بحث " ولفگانگ پاولی" شد و از تجربیات " اینشتین" ، "پلانک" ، "پاول دیراک" " اویلر" و چندین بزرگ مرد دنیای فیزیک استفاده کرد.

در تابستان 1922 در " گوتینگن" "نیلس بور " را ملاقات کرد و از آن پس همیشه با او باقی ماند.... بود نقش به سزایی در زندگی علمی هایزنبرگ داشت.

هایزنبرگ در سال 1927 مشهورترین نظریه اش را که خود می گوید" بعد ها به اصل عدم قطعیت در فیزیک مشهور شد." ارائه کرد. و جایزه ی نوبل را در سال 1932 از بابت این دیدگاه گرفت.

با وجود حکومت هیتلر و آغاز جنگ جهانی دوم در آلمان ماند و فیزیک اتمی را با احتیاط بیشتری پی گرفت.

در سال 1937 با "الیزابت شوماخر" آشنا شد. خود او می گوید:" در سال های بعد او با شهامت و تحمل فراوان شریک همه ی مشکلات و خطرات زندگی من شد."

هایزنبرگ در ساخت رآکتور اتمی سهم به سزایی داشت و بالاخره در اول فوریه 1976 چشم از جهان فرو بست.

 

" اگر به میزان بشری بسنجیم، زندگی و موسیقی و علم همواره ادامه خواهد یافت. هرچند ما خود فقط میهمانانی دو روزه، یا به قول نیلس بور بازیگران و تماشاگرانی در نمایش بزرگ زندگی باشیم."

                                                                                                            ورنر هایزنبرگ